Kipróbáltam!

Mozdulatművészet (10/10)

A 100 éves tradíciójú, modern, holisztikus TÁNCHUNGARIKUM.

 

Prevenció, kondíció és rehabilitáció - azaz megelőzés, állapotmegőrzés és öngyógyítás, fejlesztés - mozgással.

Kinek ajánlom?

  • gerinc és tartásproblémás gyerekeknek, felnőtteknek
  • hiperaktív gyerekeknek, olyanoknak, akiknek tanulási, koncentrációs nehézségei vannak
  • azoknak, akik gátlásosak, ha mozogni kell, korhatár nélkül
  • akit érdekelnek a keleti mozgás elemei, a pontosan kivitelezett gyakorlatok, de szívesebben mozognak klasszikus zenére
  • akiknek magukat kell megszeretniük
  • aki a lelkét és testét gyógyítaná, szelíden, mozgás közben élné át érzelmeit, indulatait, amelyeket magába zárt
  • akinek a tánc, a szabad mozgás kreatív kihívás

Hogyan találkoztam a műfajjal?

Hirtelen nagyot nőtt lányomnak kerestem olyan mozgást, ami tartást javít, erősíti a törzsizmokat, nem megerőltető és - nem utolsósorban - szórakoztató és látványos. Sok divatos táncot, mozgást próbáltunk már az évek során, de egyik sem volt az, amire vágytam. Valami, ami olyan jó, mint a gyógytorna, lelket és ízlést is fejleszt, klasszikus zenét tanít és klasszikus mozgást...A Berczik Tánciskola felvételijén addig beszélgettem a táncról Pálosi Istvánnal, hogy én is beiratkoztam. Hozzáteszem, egyáltalán nem tudok táncolni, (SŐT!) életemben először vállalkoztam ilyenre.

Milyen egy óra?

Száz éve generációról-generációra öröklődő harmonikus és természetes mozdulatok kombinációjával dolgozunk az órán, élő zongorakísérettel. Ez egészen más élmény, mint hangszóróból jövő zenére táncolni! A mozdulatok emlékeztetnek a keleti harcművészetekből, más táncirányzatokból, terápiás módszerekből és a jógából vett elemekre is. Minden korszak hozzáteszi a magáét 100 éve. Kicsit olyan, mint a népmese. Néha tárgyakat is használunk. Ha egy fátylat akarsz a levegőben mozgásban tartani, megérted, hogy miért fontos a folyamatos, pontos mozdulat. A kórusgyakorlatok, a közös tánc - mely a műfaj sajátossága - megtanít bennünket az együtt lélegzés, együtt mozdulás élményére is. Nagyon jó agyfélteke-fejlesztő.

Az órán a tanár folyamatosan "vezet", elmondja, mire figyelj, milyen lépés jön. A mozdulatóra mindig meglepetést tartogat, lehet intenzív, mint egy edzés, alaposan átmozgat, formál, de egyáltalán nem fogod azt érezni, hogy kimerültél, elfáradtál. Sokkal inkább feltöltődést, várakozással teli nyugalmat, és a mélyen rejtőző izmaid feszülését érzed. Megtanít járni, térben elmozdulni - szépen. Tudod, hányan tudnak szépen járni? Szinte senki. De lehet az élmény akár meditatív, befelé figyelő is. Sírdogálhatsz is, ha olyan kedved van, vagy a zene és a mozdulat ilyen csatornát nyit meg, nevethetsz, ha sikerül valami. Figyelheted, hogyan javul a benned rejlő kreatív erő kifejezése a mozgásban (ez hasznos lehet egy állásinterjúnál is) és megtanulhatod, milyen a MOST-ban magunkat vállalni. Egy ősi energiákat megmozdító, klasszikus, teljes embert igénylő tánc és mozdulatforma. Nagyon értékesnek tartom olyan szempontból, hogy felszínre csalogatja azokat a dolgokat, amit lenyomtunk magunkba. Megéljük azt, amit nem véletlenül tettünk a mélybe, de finoman, nem is vesszük észre. Nagyon jó terápia. Egyrészt mert nagyon pontos és fegyelmezett mozgás, másrészt mert nagyon nagy lazaságot (belső) igényel, hogy ezeket a pontos gyakorlatokat szépen végezd, és nincs benne manír és cukormáz. Őszinte. Kénytelen vagy ösztönből dolgozni, és a mozdulat finomításával az ösztönöd is finomodik. Meglepő volt az is, hogy a szökkenni mennyire nem tudott senki. Azaz képletesen elrugaszkodni. És amikor mégis sikerült, milyen boldogság volt az arcokon. Szerintem ezt a mozgást kötelezővé kéne tenni az iskolákban, nem lenne viselkedés problémás gyerek. Játékosan fegyelmezett mozgás? Szerintem zseniális.

Hogy született a Mozdulatművészet?

A mozdulatművészet egy 100 éve született holisztikus magyar művészeti és mozdulati irányzat. Elméleti- tudományos, ORKESZTIKA-nak nevezett mozdulatrendszerének kidolgozója Dr. Dienes Valéria, az első magyar professzori címet elnyelt nő volt. Egy több évszázados európai kulturális hiányt pótolt a test és a lélek viszonyának újra felfedezésével. Magyarul - hogy a lélek, a szellem a test mozgásán keresztül csiszolható. Munkamódszere a megfigyelés, a kibontás, a kiteljesítés. Mára több generáció tapasztalata öröklődik ezekben a mozdulatformákban, módszertanban és filozófiában. Művészeti tevékenységként 1917-től napjainkig egyben színpadi irányzat is.

A műfajból alakult ki 1950-es betiltása után (a homeopátiát is ebben az évben tiltották be) a gyógyító gimnasztika, a klasszikus művészi torna és a számos táncelméleti, tánctörténeti és táncpedagógiai irány.

Általa - öntudatlanul - is mindenki saját maga gyógyítójává, kiteljesítőjévé válhat a mozgás öröme és energiája által. A profik így táncolják.

Hol lehet erre jelentkezni? Budapesten:

Pesten A MOHA-ban itt
Budán a Bem6-ban és a Klebelsberg Kultúrkúriában itt

Megosztom

A homeomami közösség

Könyvajánló

Dana Ullman: A homeopátia forradalma
Dana Ullman: A homeopátia forradalma

Dana Ullman: A homeopátia forradalmaMindenki volt már olyan helyzetben, hogy társaságban, beszélgetés közben nem voltak megfelelő érvei a homeopátia védelmében.